Prima pagina Ghiduri informative Inundație în apartament: Ce să faci dacă te-a inundat un vecin, cine plătește și cum îți poți recupera daunele provocate

Inundație în apartament: Ce să faci dacă te-a inundat un vecin, cine plătește și cum îți poți recupera daunele provocate

inundatie

Inundația în apartament este unul dintre cele mai frecvente evenimente neplăcute cu care te poți întâlni ca locatar. Aceasta poate veni și cu multiple daune aduse imobilului și bunurilor tale și, deși mulți locatari trec prin această experiență, puțini știu cum să acționeze astfel încât să minimizeze daunele, să-și recupereze prompt și eficient pagubele soldate și să prevină producerea unor inundații viitoare.

Pentru că știm cât de complicat este să gestionezi o situație presantă care-ți periclitează bunurile și căminul, ți-am pregătit un ghid complet pentru soluționarea cu succes a unei inundații, indiferent de situația care a cauzat-o.

Ce să faci în caz de inundație în apartament?

Chiar dacă pare un o situație care provoacă multe neplăceri și dureri de cap, inundația în apartament poate fi gestionabilă. Urmează acești pași pentru a trece cât mai ușor prin aceste momente și pentru a minimiza daunele rezultate:

  1. Dacă inundația din apartament nu este severă, semnalează-i vecinului de la care provine, pentru a preveni înrăutățirea acesteia. 
  2. În situații mai grave, oprește alimentarea cu apă de la robineții de siguranță ai țevilor comune sau direct din coloana comună folosind sistemul de închidere aflat în camera tehnică a clădirii.
  3. Oprește energia electrică, pentru a reduce riscul de electrocutare, apoi scoate echipamentele electrice și electrocasnice din priză. Nu atinge niciunul din aceste aparate până nu este oprit curentul.
  4. Ia măsuri pentru diminuarea daunelor. Încearcă să ferești pe cât posibil mobila, electronicele și electrocasnicele de apă. Dacă este posibil, scoate cât mai repede apa din locuință.
  5. Odată ce te afli în siguranță și ai redus posibilitățile unor noi daune, poți notifica asociația de locatari și, în cazul în care ești asigurat, asigurătorul, în legătură cu daunele rezultate pentru a obține despăgubirile necesare.
  6. Evacuează apa prin gurile de scurgere. Dacă nu ai această opțiune, folosește-te de o pompă submersibilă de apă, un aspirator umed sau doar de mop și de lavete absorbante, în funcție de gravitatea inundației.
  7. Apelează la un instalator pentru a repara posibilele avarii și a verifica dacă restul rețelei de apă este în stare bună.
  8. Ventilează încăperile inundate pentru a reduce umiditatea din aer. Poți apela și la un dezumidificator, pentru a limita și mai mult degradarea căminului și a bunurilor în urma unei inundații.

Pentru a putea să-ți recuperezi pierderile, începe procesul de reparare și înlocuire doar după ce asociația de locatari și asigurătorul au constatat daunele rezultate.

Dacă ai ales dejaAsigurarea facultativă a locuinței cu extra acoperirisau Asigurarea esențială a locuințeide la Groupama, ai trei variante de constatare pentru care poți opta, în funcție de valoarea estimată a pagubelor și de sistemele tehnice de care dispui:

  1. Autoconstatare – O poți folosi nu numai pentru inundația în apartament cauzată de către vecini, ci și pentru daunele echipamentelor electrice sau ale centralelor termice, dacă valoarea acestora este mai mică de 8,000 de lei. În acest caz, vei face fotografii daunelor, le vei trimite prin e-mail către asigurător și vei primi banii în cont în maxim 72 de ore.
  2. Videoconstatare prin Video AsistVei folosi aplicația pentru a-i prezenta direct agentului pagubele produse în urma inundării și pentru a trimite documentele necesare pentru deschiderea dosarului de daună.
  3. Constatare clasică – Presupune ca inspectorul de daună să vină la tine acasă pentru a constata daunele.

Contactează un agent Groupama pentru a descoperi mai multe despre ce opțiuni de asigurare a locuinței există și pentru a o găsi pe cea potrivită pentru locuința ta!

Dar ce să nu faci în cazul unei inundații în locuință?

În primul rând, nu încerca să evaluezi situația până nu ai oprit alimentarea cu apă și curentul electric. Nu numai că eforturile tale pot fi în zadar, dar te vei pune și în pericol, întrucât apa este un conductor de electricitate foarte bun.

Nu drena apa prin intermediul căilor comune de acces, cum ar fi casa scării. Dacă procedezi astfel, poți produce daune suplimentare, pentru care ești responsabil.

Unde reclami un vecin care te inundă?

Reclamațiile în legătură cu o inundație în apartament cauzată de vecini trebuie făcute către administrația sau asociația de proprietari a imobilului. Reprezentanții acesteia te vor ajuta ulterior să oprești inundarea căminului tău și să-ți recuperezi paguba soldată în urma evenimentului.

Dacă ai locuința asigurată, va trebui să-ți înștiințezi și asigurătorul, pentru a obține sumele necesare mai rapid și fără să fii nevoit să le ceri de la vecinul responsabil.

Cum îți recuperezi pagubele în urma unei inundații?

Recuperarea daunelor în urma inundării locuinței depinde de mai mulți factori, inclusiv natura evenimentului, persoana vinovată de producerea lui, dacă există, și daunele rezultate din acesta. Mai important, procesul de despăgubire este foarte diferit dacă ai o asigurare pentru locuința ta. Vom lua cazurile posibile pe rând:

Inundația s-a produs din cauze naturale

În această situație, daunele rezultate din inundarea locuinței sunt acoperite de asigurarea obligatorie a locuinței sau asigurarea PAD. După cum îi spune numele, această poliță este obligatorie și trebuie făcută odată ce cumperi o locuință sau dacă deții deja una. Suma primită pentru despăgubire prin intermediul asigurării PAD, în cazul unei inundații din cauze naturale, depinde de tipul locuinței asigurate:

  • Tip A – În limita a 100.000 de lei, pentru construcții cu structură de rezistență din beton armat, metal, lemn sau cu pereți exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn și din alte materiale rezultate în urma unui tratament termic sau chimic
  • Tip B – În limita a 50.000 de lei, pentru construcții cu pereți exteriori din cărămidă nearsă și din alte materiale nesupuse unui tratament termic sau chimic, cum ar fi chirpiciul.

Pentru a fi despăgubit prin intermediul PAD, va trebui să-ți înștiințezi asigurătorul în decurs de 60 de zile de la data producerii evenimentului asigurat. Este important de menționat că nu vei putea fi despăgubit dacă ai realizat modificări neautorizate locuinței.

Asigurarea PAD acoperă doar locuința, nu și posibilele anexe, dependințe, dotări sau utilități care nu sunt legate structural de locuința pentru care există asigurare. Nici bunurile tale nu vor fi acoperite. Pentru a putea recupera costurile avarierii acestora, dar și pentru a fi despăgubit la valoarea întreagă a locuinței, vei avea nevoie de o asigurare facultativă pentru locuință.

Inundația s-a produs din cauza unei defecțiuni a părților comune

În această situație, va trebui să documentezi daunele produse, făcând fotografii imobilului și bunurilor afectate. Asigură-te că poți identifica și data și ora la care s-au realizat fotografiile. Urmează pașii standard pentru a înlătura inundația din locuință, limitează daunele ulterioare și oprește apa de la racordul la rețeaua comună.

Apoi, va trebui să înștiințezi administrația și asociația de proprietari cu privire la inundație. Le poți solicita despăgubirile sau remedierea stricăciunilor printr-o adresă. Acestea vor fi plătite din fondul de rulment al asociației.

Inundația locuinței tale a fost produsă de un vecin

Înștiințează atât vecinul, cât și asociația în legătură cu inundația din apartament. În cazul în care vecinul nu este acasă sau nu locuiește acolo, președintele asociației poate folosi cheile ce i-au fost lăsate în grijă pentru a remedia dauna sau a opri scurgerea. Până atunci, oprește apa de pe coloana comună.

Fotografiază toate daunele și înregistrează data și ora. Poți realiza și o evaluare a daunelor pentru a solicita ulterior despăgubiri.

  • Dacă locuința este asigurată: Te vei adresa asigurătorului, cu dovezile și detaliile evenimentului, iar acesta îți va oferi suma necesară pentru despăgubire, putând să încerce recuperarea acestora de la persoana responsabilă.
  • Fără poliță de asigurare: Vei constata daunele împreună cu vecinul responsabil și cu reprezentantul asociației. Se înaintează un deviz de reparație către vecinul responsabil, iar dacă acesta refuză, te poți adresa instanței de judecată.

Indiferent de evenimentul care a produs inundația în apartament, asigurările de locuință sunt metode rapide și fiabile pentru recuperarea sumelor necesare pentru reparații sau înlocuiri. Citește ghidul pentru asigurările de locuință, pentru a descoperi ce polițe există, ce acoperiri oferă și care sunt potrivite pentru căminul tău.

Ce trebuie să faci dacă ai inundat un vecin?

În această situație, va trebui, în primul rând, să urmezi toți pașii pentru oprirea inundării căminului vecinului tău și, dacă ai observat inundația înaintea lui, să îl înștiințezi pe acesta și asociația de locatari.

Odată ce inundația a fost oprită și alte daune au fost evaluate, vei fi responsabil de despăgubirea vecinului pentru daunele și pagubele produse locuinței și bunurilor. Costurile se stabilesc în funcție de dovezile și evaluarea oferite de acestea. În cazul în care ți-ai asigurat apartamentul și în poliță ai cuprinsă și acoperirea de răspundere civilă, costurile pentru despăgubirea vecinilor afectați vor fi acoperite prin asigurare.

Dacă vrei să ai siguranța că poți plăti pentru posibilele daune provocate unui vecin, optează pentruasigurările pentru locuință de la Groupama. Atât Asigurarea esențială a locuinței cât și Asigurarea facultativă a locuinței cu extra acoperiri includ componenta de răspundere civilă, care te ajută să menții bunele relații cu vecinii.

Ia legătura cu un consultant Groupama pentru a afla ce alte beneficii include polița de asigurare a locuinței!
 

Ce spune legea despre inundațiile de la vecini sau coloana comună de apă?

Potrivit Legii nr. 196/2018, proprietarii de locuințe sau spații cu alte destinații care provoacă daune unei părți din proprietatea comună a locatarilor sau cea individuală a altui proprietar au obligația de a repara stricăciunile sau de a suporta cheltuielile pentru lucrările de reparații. În cazul unei inundații cauzate de coloana comună de apă sau alte sisteme comune, asociația de locatari este responsabilă cu despăgubirea. Ca atare, fie că ai fost inundat de un vecin sau de defecțiuni la coloana comună, este dreptul tău să ceri despăgubiri. Dacă aceștia refuză onorarea plății, poți apela cu toată încrederea la instanța judecătorească. Această situație presupune o perioadă îndelungată și poate veni cu costuri de judecată, însă acestea vor fi plătite de vecin în urma soluționării cazului.

În schimb, dacă ești asigurat pentru inundația apartamentului, asigurătorul se ocupă de despăgubirea ta în cel mai scurt timp, apoi recuperează suma cu titlu de despăgubire de la persoana responsabilă prin sisteme de asigurare sau printr-o hotărâre judecătorească, în baza Legii nr. 136/1995. În cazul în care ai optat pentru pachetul Gold al Asigurării esențiale a locuinței, clauza inclusă de bună vecinătate privind dreptul de regres va acoperi și aceste costuri, în limita a 20.000 de euro.

În mod similar, dacă stai în chirie și ai fost inundat, proprietarul cu care ai încheiat contractul de închiriere a locuinței este responsabil de recuperarea sumelor necesare pentru reparații. Iar dacă ți-au fost afectate bunurile, vei fi despăgubit, în funcție de prevederile contractului de închiriere, fie direct de proprietar, care își recuperează banii de la vecinul responsabil, fie prin intermediul unei asigurări de răspundere civilă legală a proprietarului de imobile față de chiriași.

Iar, dacă ești chiriaș și ai produs o inundație, proprietarul este responsabil de plata daunelor produse vecinilor. Însă, acesta va recupera de la tine costurile pentru despăgubire și pentru daunele apartamentului propriu, în conformitate cu specificațiile din contract. Asigurare de răspundere civilă legală a chiriașului față de proprietar este recomandată pentru astfel de cazuri, întrucât acoperă despăgubirile către proprietar pentru daune sau pagube materiale din timpul chiriei.

Citește despre drepturile și obligațiile chiriașilor și ale proprietarilor, pentru a ști cum să acționezi indiferent de ce scenariu întâlnești.

Cum poate să apară o inundație în apartament?

Există câteva cauze concrete și precise care duc la inundarea unui apartament dintr-un bloc.

  • Neglijența vecinilor – Unii vecini pot lăsa robinetul deschis fără să-l supravegheze, ajungând să umple cada sau chiuveta până la refuz. În aceste cazuri, apa depășește capacitatea de scurgere și se infiltrează apoi în îmbinările dintre pereți, afectând încăperile apartamentului sau apartamentelor de dedesubt.
  • Fisurarea sau spargerea țevilor – Țevile instalațiilor termice și sanitare pot să dezvolte fisuri din cauza vechimii lor sau sub efectele schimbărilor de temperatură, cum se întâmplă dacă îngheață. Scurgerile rezultate se infiltrează prin zidurile din apartamente.
  • Infiltrări prin acoperiș sau hidroizolantă – O altă situație este cea a infiltrării apei la ultimul etaj, din cauza hidroizolațiilor defectuoase, nereparate sau vechi ale acoperișului sau terasei blocului.
  • Înfundarea conductelor de scurgere – Inundațiile pot fi cauzate și de înfundarea gurilor de scurgere a apei de ploaie, situație în care volumul nescurs pune presiune pe alte elemente de izolație.
  • Uzură sau defecțiuni ale sistemelor – Garniturile țevilor de scurgere se pot uza în timp sau centralele sanitare și termice se pot defecta, ceea ce duce la pierderi de apă, scurgeri și inundații. Până și sigilarea defectuoasă a unei căzi, cabine de duș sau chiar a sifonului de scurgere din pardoseală, poate conduce la inundarea unui apartament de dedesubt.

Pot apărea multiple situații care compromit sistemele de apă din blocul în care locuiești, deseori fiind dificil să se depisteze ce a cauzat o inundație și cine este de vină. Din acest motiv, sunt recomandate prevenția și luarea măsurilor proactive în ceea ce presupune siguranța locuinței și a bunurilor tale.

Măsuri de prevenire a inundațiilor în casă

Chiar și în situațiile când cauza unei inundații în apartament este descoperită prompt, oprirea infiltrării și a degradării imobilului pot fi dificile și-ți pot periclita planurile sau rutina.

De aceea, prevenția rămâne cea mai importantă parte din reducerea riscului și efectelor negative ale unei posibile inundații. Iată câteva sfaturi utile pentru a nu fi surprins vreodată de inundarea apartamentului tău sau al vecinilor:

  1. Oprește racordul la rețeaua de alimentare cu apă, dacă vei fi plecat pe o perioadă mai lungă. Poți face asta fie prin oprirea de la robineții și supapele fiecărei chiuvete și instalații sau direct de la maneta racordului general.
  2. Nu programa cicluri de spălare când ești plecat de acasă. Fie că vorbim de mașina de spălat rufe sau cea de spălat vase, acestea pot suferi avarii sau scurgeri în timpul unui ciclu de spălare, ceea ce duce la inundații neașteptate. Dacă ești acasă, poți interveni rapid, evitând daune mai serioase.
  3. Nu lăsa să curgă apa de la niciun robinet la care nu ești atent. Chiar dacă pare tentant și relativ sigur să lași robinetul căzii să meargă cât tu te ocupi de altceva, poți uita de acesta sau poți estima eronat perioada în care apa ajunge la limită.
  4. Verifică și schimbă țevile, sistemele de apă și garniturile vechi. Uzura în timp și defecțiunile reprezintă unele dintre cele mai frecvente cauze ale unei inundații în apartamentul propriu sau cel al vecinilor. Este recomandat să verifici periodic sistemele de încălzire, sanitare sau de alimentare cu apă.
  5. Fii proactiv când vezi semnele unei posibile inundații. Elemente precum petele pe pereți, bălțile sau peliculele de apă pe podea pot indica prezența unor scurgeri sau infiltrații. În astfel de situații trebuie să acționezi imediat, înștiințându-i și pe vecini.

Chiar dacă astfel de acțiuni pot scădea șansele unei inundații, există la fel de multe situații în care nu poți preveni sau poți interveni prea târziu pentru a opri inundația unui apartament.

Pentru daunele deja produse, cel mai sigur mod de a facilita reparațiile necesare și de a acoperi sumele dedicate lor este printr-o asigurare de locuință.

La Groupama, ai două variante principale de a-ți asigura locuința împotriva inundațiilor:

  • Alege Asigurarea esențială a locuințeipentru a avea garanția că poți recupera sumele necesare pentru acoperirea daunelor unei inundații în propriul cămin. Vei avea și acoperirile le pentru inundații din cauze naturale sau provenite de la vecini incluse în pachetul de bază, indiferent dacă alegi pachetul Silver sau Gold. În plus, ai și opțiuni atât pentru asigurarea centralelor termice, și ale instalațiilor de încălzire și climatizare, cât și pentru asigurarea aparatelor electrice, electronice și electrocasnice, ambele în limita a 1,000 de euro.
  • Poți opta pentru Asigurarea locuinței cu extra acoperiri, o poliță flexibilă care acoperă inundațiile cauzate de vecini și nu numai și prin care poți primi banii necesari reparațiilor mai rapid. Poți accesa clauza suplimentară de asistență tehnică de urgență „Acasă” și vei beneficia de serviciile unui specialist care va veni la tine acasă în vederea remedierii avariei în regim de urgență. Ai la îndemână și o serie de clauze opționale pentru asigurarea centralelor și instalațiilor termice, aparatelor electrice și electrocasnice, bunurilor casabile, grădinii sau altor anexe.

Indiferent de polița aleasă îți vei putea scurta perioada de așteptare până la despăgubiri dacă alegi să faci autoconstatarea sau folosești aplicația Video Asist pentru evaluarea daunelor.

Contactează un agent Groupama și găsește polița potrivită pentru casa și bunăstarea ta!