Prima pagina Ghiduri informative Tot ce trebuie să știi despre accidentele de muncă și cum îți poți asigura echipa și afacerea

Tot ce trebuie să știi despre accidentele de muncă și cum îți poți asigura echipa și afacerea

accidente_munca

Accidentele de muncă sunt, pentru majoritatea angajatorilor, un subiect delicat, modul în care sunt gestionate atunci când apar fiind crucial pentru bunul mers ulterior al afacerii tale. Specialiștii Groupama sunt alături de tine cu toate informațiile de care ai nevoie pentru a trece mai ușor chiar și prin cele mai nedorite scenarii.

Accidentele la locul de muncă se pot produce oricând, așa că o bună cunoaștere nu doar a modurilor prin care pot fi prevenite, ci și a ceea ce poți face în cazul unui accident de muncă îți poate salva afacerea de multe situații neplăcute. Potrivit Organizației Internaționale a Muncii (OIM), peste 337 de milioane de accidente se întâmplă anual la locul de muncă și nicio afacere nu este ferită de riscul producerii unor accidente profesionale.

Alături de noi vei afla care sunt principalele tipuri de accidente de muncă, responsabilitățile și obligațiile angajatorului și ale angajaților, dar și ce soluții ai la dispoziție pentru a asigura nu doar bunăstarea companiei, ci și a echipei tale.
 

accidente_de_munca

Ce este un accident de muncă?

Un accident de muncă este un eveniment neplanificat care se produce în cursul muncii și care duce la vătămări fizice sau psihice. În România, aceste accidente sunt reglementate de legea 319 din 2006 privind securitatea și sănătatea în muncă.

Expresia „în cursul muncii” poate include și accidente de muncă ce se întâmplă în afara sediului companiei și pot include accidente cauzate de terți. Iar expresia „vătămare fizică sau mentală” înseamnă orice rănire, boală sau deces.

Responsabilitatea angajatorului

Angajatorul are o responsabilitate fundamentală în asigurarea condițiilor de muncă sigure și sănătoase pentru toți angajații săi. În conformitate cu Legea nr. 319/2006 privind Securitatea și Sănătatea în Muncă, angajatorul trebuie să ofere asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, garantând acoperire socială a salariaților împotriva diminuării sau pierderii capacității de muncă ori decesului ca urmare a accidentelor de muncă.

Ca angajator trebuie să ții evidența și să comunici toate evenimentele care au loc în timpul procesului de muncă conform prevederilor legale. Aceasta include înregistrarea accidentelor care pot incapacita angajatul pentru mai mult de 3 zile, a accidentelor ușoare, a bolilor profesionale și a incidentelor periculoase. De asemenea, în caz de accident la locul de muncă va trebui să elaborezi rapoarte detaliate pentru autoritățile competente.

Angajații au dreptul de a cunoaște informații pentru siguranța lor, iar responsabilitatea de informare a angajaților îi revine tot angajatorului. Poți susține sesiuni de informare cu echipa ta, să semnalizezi locurile sau acțiunile cu un mai mare risc de accident, dar poți și să creezi și distribui ghiduri de siguranță și proceduri de raportare a accidentelor de muncă.

Tipuri de accidente de muncă

Există mai multe tipuri de incidente care pot fi considerate accidente de muncă. În funcție de gravitatea lor, distingem următoarele categorii:

  • Accident de muncă - provoacă invaliditate temporară, permanentă sau chiar deces și vizează incidentele care se produc în timpul programului de lucru și îndeplinind sarcini de serviciu.
  • Accident ușor - provoacă doar răni ușoare care necesită îngrijiri medicale de bază, iar durata recuperării este una mai mică de trei zile.
  • Incidente periculoase - cum ar fi exploziile, incendiile sau emisiile de noxe cauzate de un defect al echipamentului sau uneltelor de lucru, sau a unei greșeli umane de operare.
  • Boală profesională - cauzată, de obicei, de expunerea la substanțe chimice toxice sau noxe specifice locului de muncă, dar și de suprasolicitarea fizică în îndeplinirea sarcinilor de serviciu.

Privite din perspectiva urmărilor produse și a numărului de persoane afectate, accidentele de muncă se încadrează în categoriile:

  • Accidente de muncă ce provoacă incapacitate temporară de muncă cel puțin trei zile calendaristice.
  • Accidente care produc invaliditate pe termen mediu și lung.
  • Accidente mortale.
  • Accidente colective de muncă, atunci când se accidentează minim trei persoane simultan, din aceeași cauză.

Exemple de accidente la locul de muncă

Pe lângă aceste categorii mari de accidente de muncă, aceeași lege mai încadrează la accidente de muncă și următoarele tipuri de evenimente:

  • Incidente care pot pune în pericol angajații atunci când aceștia sunt în vizite de lucru în afara companiei
  • Incidente care se întâmplă înainte sau după terminarea lucrului, dacă victima trebuie să predea sau să primească uneltele de lucru, utilajul sau materialele
  • Incidente care au loc în timpul pauzelor, dacă au loc în spațiile organizate de angajator, ori în timpul și pe traseul normal spre și de la aceste locuri
  • Incidente suferite de cei ce urmează cursuri de calificare, recalificare sau perfecționare profesională, în timpul și din cauza efectuării activităților aferente stagiului de practică
  • Incidente care au ca victime persoane ce îndeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv activități culturale, sportive, în țară sau în afara granițelor țării, în timpul și din cauza îndeplinirii acestor sarcini
  • Incidente care pun în pericol persoane implicate în misiuni și inițiative de salvare a altor vieți omenești, precum și incidentele care au loc în timpul intervenției de urgență sau a pregătirii în vederea intervenției de urgență
  • Incidente ce afectează orice persoană care efectuează din proprie inițiativă o acțiune de salvare a avutului public sau privat
  • Incidente cauzate de activități fără legătură cu procesul muncii, dar care se produc la sediul companiei angajatoare sau în alt loc de muncă organizat de aceasta, în timpul programului de muncă, fără a avea loc exclusiv din vina persoanei afectate
  • Incidente de traseu, întâmplate în timpul și pe traseul normal al angajatului către locul de muncă și invers. Pentru a fi luat în considerare drept accident de muncă, angajatorul trebuie să cunoască traseul obișnuit al angajatului între locul de muncă și acasă
  • Incidente provocate de calamități sau fenomene naturale cum sunt furtuna, viscolul, cutremurul, inundația, alunecările de teren sau trăsnetul, dacă victima se afla în timpul procesului de muncă sau de îndeplinire a sarcinilor de serviciu
  • Dispariția unei persoane, în condițiile unui accident de muncă, în condiții ce îndreptățesc presupunerea decesului acesteia
  • Incidentul suferit de o persoană în timpul îndeplinirii atribuțiilor de serviciu, ca urmare a unei agresiuni

Ce poți face pentru a asigura continuitatea afacerii?

Chiar dacă aceste evenimente neplăcute nu pot fi prevenite în totalitate, ele fiind, în fapt, imprevizibile prin natura lor, poți organiza lucrurile astfel încât atât compania, cât și angajații să aibă parte de susținere financiară în cazul producerii acestor accidente.

Poți face asta alegând asigurările cele mai potrivite pentru profilul afacerii tale, astfel încât să diminuezi cât mai mult din efectele negative ale unui accident de muncă, nu doar pentru angajații afectați, cât și pentru companie.

accidente_de_munca

Iată ce produse Groupama poți accesa pentru afacerea ta:

  • Dacă vrei ca angajații tăi să fie acoperiți din punct de vedere financiar de eventualitatea unui accident de muncă, asigurarea colectivă de accidente de persoaneeste soluția cea mai potrivită. O astfel de asigurare te ajută nu doar să păstrezi predictibilitatea în ceea ce privește continuitatea afacerii tale, dar și să atragi profesioniști valoroși și să reții personalul deja angajat.

Aceasta este o soluție atât pentru angajații tăi, acoperind pagubele ca decesul, spitalizarea și incapacitatea temporară de muncă produse de accidentul de muncă și după expirarea poliței, dacă evenimentul a avut loc în perioada asigurată, cât și pentru tine.

  • Pentru accidentele de muncă ce rezultă în spitalizarea unui angajat, asigurarea de sănătate - spitalizare și chirurgie este modalitate prin care îți poți susține financiar echipa atunci când neprevăzutul se întâmplă. Această asigurare poate fi oferită ca beneficiu suplimentar al drepturilor salariale, chiar dacă angajații tăi beneficiază de asigurarea sistemului public de sănătate sau dispun de un abonament medical privat.
  • Chiar dacă nu vrei să te gândești la cel mai rău rezultat al unui accident de muncă precum decesul unui angajat, asigurarea de răspundere civilă generală de la Groupama te acoperă în acest caz. Această asigurare acoperă daune materiale, vătămări corporale și deces prin acordarea de despăgubiri angajaților vătămați sau familiei acestora, fără a periclita financiar compania pe care o reprezinți.
  • Dacă ai nevoie de o asigurare care să ofere acoperire din prima zi de spitalizare în cazul unui accident de muncă, precum și posibilitatea extinderii acoperirii 24h/24h, atunci asigurarea de viață de grup este cea mai potrivită alegere pentru tine și echipa ta.

Astfel, angajații tăi vor fi acoperiți în cazul unui posibil accident de muncă, iar tu vei beneficia de consiliere pentru alegerea pachetului optim de asigurare, astfel optimizând și costurile de asigurare.

  • Pentru companiile pentru care călătoriile în afara țării reprezintă un segment important de activitate, asigurarea de grup pentru călătorii în străinătate de la Groupama reprezintă soluția optimă, aceasta acoperind accidentele ce pot avea loc în timpul deplasărilor în afara granițelor.
  • Pentru a-ți asigura nu doar echipa, ci și utilajele și instalațiile vitale pentru desfășurarea activității companiei, ți-am pregătit asigurarea de avarii accidentale. Această poliță este esențială pentru a asigura eficiența în rezolvarea problemelor generate de defecțiunile apărute la aparatura sau mașinile utilizate pe parcursul activității desfășurate de compania ta.

 

Această asigurare acoperă mai multe riscuri reprezentate de defecțiuni la utilizare, defecte din fabrică, defecte la montare și chiar și neglijența în utilizare.

  • Un alt lucru de care este bine să ții cont în momentul în care te gândești cum să-ți ferești afacerea de neprevăzut este asigurarea de incendiu și alte calamități pentru punctul de lucru. Această asigurare acoperă orice eveniment meteorologic care duce la daune ale proprietății tale, lovirea clădirii asigurate de către mașini care nu îți aparțin sau avarii la instalațiile electrice, de căldură, sau la alte aparate electrice, electronice și electrocasnice.
  • Nu în ultimul rând, asigurarea medicală integrală colectivă te ajută să ai o echipă sănătoasă, îmbinând atât servicii medicale de tip ambulatoriu, cât și în spital. Astfel, tu beneficiezi de acoperiri multiple, prinse într-un pachet creat special pentru companii, iar angajații tăi se simt în siguranță, știind că atât ei, cât și membrii familiei au acces la îngrijire medicală de calitate.

Obligațiile angajatorului în cazul unui accident de muncă

Nicio afacere nu este ferită de riscuri sau de accidente, însă o bună organizare te poate ajuta să le gestionezi într-un timp mai scurt, cu pagube minime atât pentru victime, cât și pentru afacerea ta. Ca angajator, principalele obligații legale care îți revin sunt din sfera prevenirii accidentelor de muncă.

Acest lucru înseamnă că trebuie să ai pus la punct un plan clar și bine structurat de intervenție tehnică, sanitară, organizatorică și de altă natură în caz de accidente de muncă. Totodată, trebuie să te asiguri că afacerea ta are autorizația pentru protecția muncii la zi, să oferi echipament adecvat pentru desfășurarea activității de zi cu zi, dar și să selectezi și informezi corespunzător viitorii angajați.

Astfel, tu trebuie să te asiguri nu doar că întreprinderea ta respectă regulile de protecție a muncii, dar și că angajații tăi sunt asigurați și că le oferi cursuri de protecția și sănătatea muncii constant, astfel încât ei să fie la curent cu prevederile legale în domeniu.

Dacă, totuși, are loc un accident de muncă, el trebuie raportat imediat inspectoratului teritorial de muncă, asigurătorului, sau, dacă se impune, instanțelor legale.

Obligațiile și drepturile angajatului în cazul unui accident de muncă

La fel ca în cazul angajatorului, principalele obligații se regăsesc tot în sfera prevenirii accidentelor la locul de muncă. Conform prevederilor legale în vigoare, un angajat trebuie:

  • Să se asigure că utilizează corect atât mașinile, aparatura, mijloacele de producție, cât și echipamentul individual de protecție.
  • Să comunice imediat angajatorului sau persoanelor desemnate orice situație care prezintă motive întemeiate să fie considerată un potențial pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, la fel și orice deficiență a sistemelor de producție.
  • Să nu procedeze la scoaterea din funcţiune, la modificarea, schimbarea sau înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale maşinilor, aparaturii, uneltelor, instalaţiilor tehnice şi clădirilor, dar şi să se asigure că utilizează corect aceste dispozitive.
  • Să anunțe conducătorul locului de muncă și angajatorul despre accidentele de muncă suferite de propria persoană.
  • Să își însușească și să respecte prevederile legale privitoare la siguranța și sănătatea în muncă, precum și măsurile de aplicare a acestora.
  • Să dea relațiile care îi sunt cerute inspectorilor de muncă și inspectorilor sanitari.

Ce drepturi are un angajat în cazul unui accident de muncă?

 

În cazul în care un angajat se accidentează la locul de muncă, atât el, cât și familia sa beneficiază de o serie de drepturi care permit recuperarea sau obținerea despăgubirilor în cazul leziunilor care conduc la incapacitate de muncă.

Astfel, conform legislației muncii actuale, în cazul unui accident de muncă, angajatul are dreptul la:

  • Reabilitare medicală - acces la servicii medicale gratuite până la restabilirea stării de sănătate
  • Indemnizație în urma unui accident de muncă - în funcție de situație, aceasta ajunge la 80-100% din media veniturilor pe ultimele șase luni și se obține în baza unui certificat medical vizat fie de Direcția de Sănătate Publică, fie de Casa Națională de Pensii, după caz, sarcina revenindu-i angajatorului
  • Compensații pentru atingerea integrității - se acordă doar dacă angajații rămân cu leziuni ce le afectează capacitatea de muncă între 20-50%, având dreptul de a solicita, în baza deciziei medicului, compensații de la CNPP
  • Reabilitare și reconversie profesională - angajatul are dreptul la o indemnizație lunară de 70% din valoarea venitului brut primit, pe întreaga durată a cursurilor de calificare și reconversie. Important de știut este faptul că, pe durata acestor cursuri, nu va putea beneficia și de indemnizația pentru incapacitatea temporară de muncă
  • Rambursarea cheltuielilor - transportul de urgență, dispozitivele medicale implantate în urma unei intervenții chirurgicale, ochelarii, aparatele auditive, protezele care au fost deteriorate în urma accidentului de muncă pot fi rambursate de către CNPP (Casa Națională de Pensii Publice)
  • Despăgubiri în caz de deces. Pentru a obține despăgubirile oferite în caz de deces, trebuie depusă la CNPP o cerere pentru despăgubiri, însoțită de actele care demonstrează dreptul solicitantului

Ce tipuri de accidente de muncă îți pot afecta afacerea?

O afacere presupune întotdeauna și un anumit grad de impredictibilitate. Iar asta înseamnă că trebuie să iei cele mai potrivite măsuri pentru a avea grijă de afacere și de echipă, fie că vorbim despre accidente care au loc în deplasările în interes de serviciu, pe traseul acasă-muncă, generate de fenomene naturale sau de defecțiuni tehnice.

Groupama vine în întâmpinarea nevoilor tale cu soluții de asigurare pentru afacerea ta, astfel încât să ai atât acoperire, cât și continuitate, indiferent de tipul de accident de muncă pe care îl vei întâlni.

Ia legătura cu unul dintre consultanții Groupama și alegeți împreună pachetul de asigurări cel mai potrivit pentru nevoile și profilul afacerii tale.