Prima pagina Ghiduri informative Tot ce trebuie să știi când înființezi o firmă: Actele necesare, costurile de deschidere și cum te lansezi cu succes în afaceri ca SRL, PFA și nu numai

Tot ce trebuie să știi când înființezi o firmă: Actele necesare, costurile de deschidere și cum te lansezi cu succes în afaceri ca SRL, PFA și nu numai

deschidere-firma

Te-ai decis să-ți transformi în sfârșit pasiunea într-un business sau să te lansezi într-un nou domeniu în care vezi potențial? Indiferent că vrei să înființezi un SRL, un PFA sau orice alt tip de societate comercială, pentru a te alătura antreprenorilor din România, vei avea nevoie de o identitate juridică.

Specialiștii Groupama sunt alături de antreprenorii din întreaga țară, ajutându-i să-și atingă obiectivele, indiferent că au deja experiență sau sunt la început de drum, ca tine.

De data aceasta îți venim în ajutor cu un ghid cu tot ce trebuie să știi despre deschiderea unei firme, de la pașii de urmat, la actele necesare, cât costă, precum și cum să treci prin tot acest proces fără probleme.

Ce tipuri de firme poți deschide în România?

Cele mai multe companii din țara noastră au forma de organizare juridică Societate cu Răspundere Limitată (SRL). Mai exact, în România, sunt peste 1,6 milioane de SRL-uri active, conform datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), o instituție cu care vei intra în legătură, în curând.

Opțiunea SRL este cea mai des întâlnită, deoarece îți oferă posibilitatea să activezi într-o gamă largă de domenii, de la construcții până la retail, indiferent dacă oferi servicii sau produse.

Este forma pe care o poate lua și viitoarea ta firmă, dar există și alte tipuri de organizare juridică de avut în vedere, cum ar fi:

  • Societate cu Răspundere Limitată - Debutant (SRL-D): Dacă este prima dată când deschizi o firmă, poți alege opțiunea SRL-D, adresată antreprenorilor debutanți. Vei avea parte de câteva avantaje fiscale pe o durată limitată de timp, apoi ai obligația de a deveni SRL, suportând costurile aferente acestei transformări.
  • Persoană fizică autorizată (PFA): Este cea mai simplă formă legală prin care poți desfășura activități independente individual și independent, în toate domeniile care nu sunt expres interzise pentru libera inițiativă. În acest caz este nevoie să ai o formă de calificare în domeniul în care vei activa. De exemplu, dacă prestezi servicii de marketing, contabilitate, foto-video etc., ai nevoie de diplomă, certificat sau atestat care să te califice să deschizi o firmă de tip PFA care prestează serviciile respective.

Alte opțiuni pentru înființarea unei firme, ținând cont de specificul activității sale, sunt: societatea pe acțiuni (SA), întreprindere individuală (II), întreprindere familială (IF), societate cooperativă, societate în nume colectiv, dar și alte forme juridice prezentate de ONRC.

Poți deschide o firmă online?

Răspunsul este DA, poți deschide o firmă complet online în 2024. Cadrul legislativ ONRC a introdus procedura de înființare în totalitate online a unei firme pe data de 22 noiembrie 2022. Această procedură oferă posibilitatea ca certificatul de înregistrare să se emită în format electronic, față de emiterea sa numai în format tipărit, conform legislației precedente.

Poți depune documentația de înființare a unei firme complet digital, prin portalul ONRC, unde vei găsi secțiuni diferite pentru înregistrarea în Recom (Registrul Comerțului, prin care se gestionează evidența agenților economici) și autorizarea pentru persoane juridice, persoane fizice autorizate și întreprinderi individuale sau familiale.

Cât costă să deschizi o firmă?

Costurile pentru a deschide o firmă sunt stabilite de criterii precum tipul companiei, numărul de asociați, valoarea capitalului social și alte detalii.

Dacă apelezi la o firmă specializată, vei putea alege dintre diverse pachete, pornind de la cele care includ documentația de bază, cu tarife ce pornesc de la 400 lei, la pachete complete pentru deschiderea unei firme, care pot să treacă de 1,000 lei pentru înființare SRL. Comparativ, prețurile pentru înființarea unui PFA prin firme specializate sunt, în general, mai mici, fiind cuprinse între 300 și 500 lei.

Pe cont propriu, costurile sunt relativ scăzute: poți depune 1 leu capital social, achiți în jur de 150 lei pentru taxa de publicare în Monitorul Oficial, la care se adaugă aproximativ 100 lei, costurile pentru declarații notariale și specimen de semnătură.

deschidere-firma

Cum deschizi o firmă în 2024: pași de urmat și acte necesare

Dacă îți deschizi o firmă în 2024 sau în perioada următoare, vei parcurge o procedură simplificată, având opțiuni electronice de transmitere care te scutesc de drumuri la diverse ghișee.

Ai la dispoziție două variante: poți să înființezi firma pe cont propriu, adunând documentele necesare și completând declarațiile de pe site-ul oficial ONRC sau poți apela la o firmă specializată, care se va ocupa de toată procedura. Indiferent ce vei alege, este important să parcurgi chiar tu aceste etape și să pui la punct detaliile viitoarei firme.

1. Alege numele companiei

Numele companiei tale va fi cu tine pentru o lungă perioadă de timp, așa că este important să alegi cu atenție denumirea. Un nume bun va reflecta identitatea și obiectivele afacerii, te va ajuta în comunicarea brandului.

Sunt de evitat denumirile lungi, numele asemănătoare cu alte branduri, cele greu de scris și de pronunțat. Pentru inspirație poți să folosești un generator de nume și să alegi trei variante potrivite pentru compania ta. Poți folosi pagina oficială a Registrului comerțului pentru a te asigura în prealabil de unicitatea numelui ales.

Urmează verificarea și rezervarea numelui, care te pune în legătură cu ONRC. Aici vei depune cererea pentru verificarea disponibilității, completând formularul cu 3 denumiri, în ordinea preferințelor - primul disponibil devine numele companiei tale.

2. Alege obiectivele de activitate și codurile CAEN

Pe scurt, codurile CAEN reprezintă activitățile pe care le poate desfășura compania ta. Toate activitățile economice sunt clasificate după aceste coduri din patru cifre, pe care este nevoie să le alegi cu grijă din lista generală de coduri CAEN.

De exemplu, conform legii, o firmă SRL trebuie să aibă un singur CAEN principal, care vizează activitatea de bază și apare pe Certificatul Unic de Înregistrare (CUI). În plus, o companie poate să aibă și coduri CAEN secundare, care trebuie menționate în Actul Constitutiv și activate la momentul deschiderii firmei sau ulterior.

Numărul de coduri secundare depinde de tipul de firmă deschisă, iar în cazul unui SRL poți avea un număr nelimitat de coduri CAEN secundare. În schimb, dacă te decizi să-ți faci un PFA, va trebui să te încadrezi în limita maximă de 5 coduri CAEN, în total.

3. Stabilește sediul social al firmei și spațiile necesare

Printre detaliile administrative pe care trebuie să le pui la punct este și stabilirea sediului social al firmei. La această adresă vei primi comunicările din partea instituțiilor publice, cele ale partenerilor de afaceri, furnizorilor, practic adresa oficială a companiei.

Poți stabili acest sediu social:

  • Într-o locuință, la tine acasă de exemplu, dacă ești proprietar, cu mențiunea că va trebui să închei un contract de comodat pentru companie
  • Într-o proprietate deținută de o terță persoană, în general de cineva apropiat care este de acord cu găzduirea, caz în care ai nevoie de încheierea unui contract de comodat între proprietar și compania în curs de înființare
  • Într-un spațiu închiriat, unde îți poți amenaja biroul, situație în care contractul dintre tine și proprietarul imobilului va fi cu titlu oneros
  • În cadrul unui birou de avocatură, dar numai pe o durată maximă de un an, ulterior fiind obligatoriu să schimbi adresa sediului social

Dacă afacerea ta are nevoie de o unitate de producție, depozit sau alt tip de spațiu pentru derularea activității, este bine să ai deja pregătită o listă scurtă de locații unde ai putea să-ți începi rapid afacerea.

Toți proprietarii de imobile din România, persoane fizice și juridice, sunt obligați să încheie polița PADcare acoperă riscurile asociate cu dezastrele naturale. Dacă sediul afacerii tale este într-o locuință, nu uita să închei și asigurarea locuinței cu extra acoperiri!

În plus, poți completa polița obligatorie cu alte asigurări pentru clădiri și bunuri ale companiei, gândite de Groupama pentru continuitatea afacerii tale.

Contactează-ne și află mai multe despre asigurările recomandate pentru antreprenori!

4. Desemnează administratorul și asociații firmei

Orice firmă are nevoie de un administrator care va fi declarat la momentul înființării. În funcție de entitatea legală pentru care vei opta, vei putea desemna unul sau mai mulți asociați. De exemplu, o firmă SRL poate să aibă unul sau mai mulți asociați, numărul maxim fiind de 50.

Poți să pornești la drum pe cont propriu, ca asociat unic și administrator al firmei tale sau poți apela la ajutorul unui profesionist care să preia atribuțiile de administrator.

5. Redactează Actul Constitutiv

Este documentul care stă la baza companiei tale și cuprinde toate informațiile despre aceasta: obiectul principal de activitate și cele secundare, sediu, puncte de lucru, asociați, administrator și alte detalii care stabilesc modul de funcționare a firmei.

Tot pe site-ul ONRC găsești modele de act constitutiv, pe care le poți completa cu datele firmei tale. În plus, conform legislației în vigoare, Actul Constitutiv se poate întocmi electronic prin completarea unui formular-tip disponibil pe site-ul ONRC, pe care îl poți semna folosind o semnătură electronică calificată.

6. Depune capitalul social la bancă

Orice societate comercială necesită un capital social minim pentru înființarea acesteia. Spre exemplu, dacă vrei să deschizi un SRL, capitalul social prevăzut de lege are valoarea minimă de 1 leu. Dacă există mai mulți asociați care contribuie la procesul de deschidere SRL, fiecare va trebui să participe cu un minim de 1 leu. În cazul înființării unui PFA, nu vei avea nevoie nici de capital social, nici de părți sociale.

Pentru a bifa acest pas, este necesar să deschizi un cont la banca dorită și să depui capitalul social. Vei avea nevoie de dovada depunerii atunci când înaintezi dosarul pentru înființarea firmei. Când ai documentele oficiale, nu uita să le transmiți băncii pentru ca datele contului bancar să fie asociate cu firma ta nou deschisă.

7. Depune actele necesare pentru înființarea firmei la ONRC

Vestea bună este că poți depune online documentele pentru înființarea firmei, folosind portalul ONRC. Ține cont de faptul că ai nevoie de o semnătură electronică calificată pentru a accesa depunerea online.

Iată ce acte sunt necesare în 2024 la deschiderea unei firme SRL, cu mențiunea că este indicat să verifici pe portalul oficial lista completă și actualizată, având în vedere că legislația tinde spre simplificare:

  • Cererea de înregistrare în original
  • Anexa privind înregistrarea fiscală și, dacă e cazul, anexa privind investiția străină
  • Declarația-tip pe propria răspundere, care atestă îndeplinirea condițiilor de funcționare și desfășurarea activității pentru sediul social și după caz, pentru sedii secundare sau terțe
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei
  • Actul constitutiv în original
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă al sediului social, contract de comodat, și, dacă este cazul, cel al sediului secundar
  • Copii ale actelor de identitate ale asociaților și administratorilor firmei
  • Informații din cazierul fiscal al persoanelor obligate să prezinte certificatul de cazier fiscal, în original
  • Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice
  • Dovada depunerii capitalului social
  • Specimene de semnătură ale reprezentanţilor societăţii, în original
  • Dovada achitării tarifului legal de publicare în Monitorul Oficial
  • Declarații-tip completate de asociați și administratori, disponibile pe site-ul ONRC

deschidere-firma


Cum te lansezi cu succes în lumea afacerilor după înființarea firmei?

Vei avea nevoie de un plan bine pus la punct pentru a te face remarcat în domeniul în care vrei să activezi și pentru a-ți atinge obiectele de afaceri.

Iată câteva sfaturi care te pot ajuta să ai cel mai bun start ca antreprenor:

  • Creează un plan de afaceri și urmează-l! Un studiu arată că 71% dintre companiile cu creștere rapidă se bazează pe un plan de afaceri, cu siguranță aici vrei să te încadrezi și tu
  • Recrutează echipa de care ai nevoie cu un pachet salarial atractiv, completat de beneficii pentru angajați, care să facă din compania ta un angajator competitiv pe piața muncii
  • Pune-te la curent cu legislația din domeniul în care activezi. Este important să știi, de exemplu, despre accidentele de muncă, analiza de risc la securitatea fizică dar și tipurile de risc la care e expusă o afacere, legislația muncii și alte domenii de interes
  • Dezvoltă canalele online pentru a ajunge la publicul tău - potrivit datelor INS, peste trei sferturi dintre casele din România sunt conectate la internet
  • Alege parteneri de încredere, de la dezvoltatorul site-ului sau al magazinului online unde îți primești clienții, la compania de asigurări, cum este Groupama, care te susține atunci când continuitatea afacerii tale este în joc
  • Asigură-ți afacerea și echipa în fața riscurilor care pot duce firma în situații limită

Și pentru că știm că majoritatea riscurilor care-ți pun în pericol afacerea sunt în afara controlului tău, suntem alături de tine cu o gamă largă de soluții pentru persoane juridice:

  • Asigurări auto, prin care vei primi sprijinul necesar pentru recuperarea pagubei și repararea flotei tale, în cazul unor incidente în trafic
  • Asigurări pentru clădiri și alte bunuri, pentru a avea liniștea că, indiferent de riscurile la care sunt expuse acestea, vei putea depăși orice eveniment
  • Asigurări de grup și beneficii pentru angajați, prin care oferi atât suportul necesar angajaților în cele mai dificile momente, cât și o serie de beneficii prin care poți crește satisfacția, gradul de implicare și loialitatea întregii echipe
  • Asigurări de răspundere civilă, pentru că, deși se poate să produci prejudicii unor terțe părți în desfășurarea activității profesionale, asta nu înseamnă că astfel de evenimente trebuie să afecteze continuitatea afacerii tale

Mai mult, la Groupama vei găsi și pachete destinate domeniilor: Horeca, IT&C, transport, construcții, agricultură.

Dacă nu știi de unde să începi, contactează-ne și te vom ajuta să găsești cele mai bune variante pentru afacerea ta nou înființată!

deschidere-firma

După ce ai aflat tot ce trebuie să știi când îți faci o firmă, ești pregătit de afaceri?

Înființarea firmei și, mai departe, primele vânzări sunt doar începutul parcursului tău ca antreprenor. Pentru a-ți face brandul cunoscut și a obține profit trebuie să dezvolți continuu afacerea, dar și să te pregătești pentru situații neprevăzute, nicio afacere nu este ferită de riscuri.

La începerea unei afaceri, vrei să te asiguri că vei avea parte de susținere financiară atunci când lucrurile nu merg conform planului și tot ce poți să faci este să te adaptezi situațiilor în schimbare.

Groupama este partenerul tău de încredere, care susține continuitatea și dezvoltarea afacerii tale atunci când neprevăzutul schimbă brusc planul.

Intră în legătură cu un consultant Groupama și vei avea parte de asistență în găsirea soluției optime de asigurare pentru afacerea ta!